Stress viert hoogtij, kun jij het tij voor jezelf keren?

7 fijne tips!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Stress cursus

Een cursus om stress te verminderen, zit ik daar in deze tijd eigenlijk wel op te wachten? Ik heb het al druk genoeg of hier heb ik helemaal geen fut voor of waarom zou ik dat nu doen? Zijn vragen die op zouden kunnen komen en die zijn begrijpelijk. We hebben al genoeg aan ons hoofd op dit moment. Maar toch is het de moeite waard om hier voor jezelf eens naar te kijken.

Buiten de cursus nooit meer zorgen of stress, die ik je wil aanreiken onderaan de pagina, wil ik je ook alvast een aantal fijne tips meegeven die je wellicht wat meer rust kunnen geven. Ga er dan ook even lekker bij zitten en lees het artikel even op je gemak. Pak even je verdiende 10 minuten rust en neem er even wat lekkers te eten en/of drinken bij. In deze zeer uitdagende tijd is ontspanning eerder een luxe dan dat we dit gewoonweg even kunnen doen.

Inhoudsopgave

Stress en het Corona-tijdperk

In dit Corona-tijdperk ervaren vele mensen behoorlijk wat stress en misschien is dit voor jou nog zacht uitgedrukt. We zitten in ons eentje of met z’n allen thuis opgesloten en kunnen nog weinig tot niets meer ondernemen. Laat staan bezoek ontvangen van meerdere familieleden of vrienden.

In je eentje opgeslokt worden door de angst om Corona te krijgen. Tot een huis vol met thuiswerkende ouders samen met de kinderen met school begeleiding. Het wordt er allemaal niet makkelijker op, als je daarvoor al stress ervaarde. Of dat de stress nu de weg naar jou gevonden heeft, door de loodzware tijd waar we nu inzitten. Veel ontspanning zit er op dit moment niet bij.

Er zal dan ook ongetwijfeld in jou hoofd spelen hoe jij dit het hoofd moet bieden. Zodat je niet dusdanig in de stress raakt, dat je in de put komt te zitten en hier lichamelijke klachten van gaat krijgen. Want voor dat je het weet belandt je in een burn-out of depressie met alle gevolgen van dien. Het is al helemaal niet gezond voor jezelf, maar ook niet voor de mensen in je naaste omgeving die jou stress oppikken.

Vanuit stress reageer je heel anders dan je wellicht zou willen en voor je het weet, is het hele huis op stelten. Er heerst kwaadheid, frustratie, onbegrip naar jezelf en/of naar elkaar. Uiteraard allemaal onbewust en onbedoeld, maar toch gebeurd het op dit moment heel veel.

Wat kan ik hier aan doen?

De antwoord op die vraag is heel simpel, je bent al bezig om het om te willen keren. Hoezo? Omdat je op zoek bent naar een oplossing, anders kwam je niet hier. En dat is al heel bemoedigend omdat je (h)erkend dat er iets niet lekker loopt, dat je niet lekker in je vel zit. Complimentje voor jou!

Om je dan ook een stukje verder te helpen, heb ik een 7 tal tips voor je geschreven waar je naar kunt kijken. Hopende dat deze tips je kunnen helpen om wat meer te ontspannen en wat ideeën te geven om leuke en interessante dingen op te pakken. Daarbij vind je onderin dit artikel ook een link naar een interessante cursus die ik je wil aanreiken waarmee je je stress op een mooie manier kunt aanpakken. Op een manier die je misschien niet zou verwachten, maar die zeer efficiënt laat inzien dat als we ons denken aanpakken/veranderen, we een situatie heel anders gaan inzien.

Ga er dan ook zoals eerder gezegd even lekker voor zitten en lees alle tips even rustig door.

De 7 fijne tips

Kijk minder naar het nieuws

Er heerst op dit moment logischerwijs veel angst, deze angst wordt gesterkt door al het nieuws dat we voortdurend kijken of ons voorgelegd wordt. Beperk deze momenten en zoek het niet zoveel meer op. Begeef je minder op social media, waar veel angst verspreid wordt onder elkaar over allerlei onderwerpen aangaande deze tijd. Laat je niet teveel beïnvloeden over wat je allemaal voorgespiegeld krijgt en blijf zelf nadenken, wat is waar? En wat weet jij zelf wat waar is?

Kijk eens naar andere of positieve berichtgeving er gebeuren nog genoeg andere dingen. Of zet alles gewoonweg eens uit en ga een goed boek lezen of een spelletje met elkaar doen.

Eet gezond

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar blijft o zo ondergeschoven en is vele malen belangrijker dan je wellicht denkt. Zolang we veel meer thuis zitten en wellicht minder bewegen, is het misschien ook verleidelijker om slechter te gaan eten en/of meer te gaan snacken. Hierdoor gaan we ons uiteindelijk weer minder prettig voelen, omdat we essentiële voeding missen. Als je goed en gezond eet, ga je beter in je vel zitten en help je je lichaam herstellen en zo je weerstand en vitaliteit te verhogen.

Het is ook helemaal geen slecht idee om er wat supplementen bij te pakken, zoals extra vitamine C, vitamine D en een goede vitamine- en mineralen preparaat. We krijgen sowieso al te weinig vitamine en mineralen binnen door de voeding die we tot ons nemen. Laat je hierover informeren bij een goede drogisterij of reformhuis. Onthoudt wel dat de supplementen geen vervanging zijn van goede voeding, maar een aanvulling op het geheel.

Beweeg met regelmaat

Dat is leuk dat je dat zegt, maar waar kan ik dan sporten of bewegen? Alles is dicht!

En toch is er genoeg om lekker bezig te zijn. Je hebt het geijkte maar niet minder belangrijke wandeling(etje) in het bos. Fijn om buiten te zijn en even tot rust te komen. Je kunt de fiets pakken en rustig even een rondje fietsen of stevig als workout op de pedalen trappen. Het is sowieso goed om even een rondje buiten te doen, voor je frisse neus en weerstand en mocht je dit hier en daar gedaan hebben en je wilt echt aan de slag, dan kun je het volgende doen.

Als je bijvoorbeeld in het bezit bent van een spelcomputer, dan heb je daar diverse trainingsgames voor, zoals Ring fit voor de Nintendo. Dat is zowel een leuke game als een serieus trainingsprogramma. Of download bijvoorbeeld een 7 minute workout app, op je telefoon ga even elke dag die 7 minuten knallen. En mocht je echt serieus willen trainen, dan kan ik je You are your own gym aanraden. Een fitness app waarbij je alleen je lichaamsgewicht hoeft mee te brengen. De beginner tot zeer gevorderde sporter kan hier zijn uitdaging ruim in vinden.

En zo zijn er veel meer van dit soort apps, games, maar ook boeken om thuis te trainen of thuis te leren trainen. Zo kun je nog steeds lekker bezig blijven en vooral fit blijven. Het is misschien even zoeken en out of the box denken, maar er is nog genoeg te ontdekken, ondanks de situatie.

Een goede nachtrust

Zorg ervoor dat je een goede nacht rust pakt. Stop een uur van te voren met TV, telefoon en tablets. Door het licht van deze apparaten, maakt je brein minder tot geen melatonine aan. Deze stof zorgt ervoor dat je moe wordt en in slaap valt, de manier van het brein om je te vertellen dat het tijd is om te gaan slapen. Maar ook als reden, zoals hierboven gezegd, dat het vele negatieve nieuws zorgt voor veel stress. Sowieso dus minderen en zeker vlak voordat je gaat slapen. Je brein verwerkt een hoop s’nachts, zo ook al die berichtgeving. En daar zit je niet op te wachten als je een fijne nachtrust wilt pakken.

Ga alvast in bed liggen, maak een ontspannen puzzeltje, lees even een (strip)boek of iets dergelijks en doe lekker het licht uit om te gaan slapen.

Maak gebruik van een vast dagritme

Omdat we nu veel meer thuis zitten en niemand de deur uit mag, door thuiswerk en schoolwerk, loopt de dag wellicht heel anders dan dat je gewend bent. Dit kan bij vele voor een hoop onrust zorgen. Probeer hier dan ook voor jezelf een ontspannen structuur in te brengen. Met andere woorden je hoeft het niet zo streng te doen, maak er ook wat leuks van ondanks alles wat speelt. Zeker in verband met de kinderen, want vooral de kinderen zijn de dupe van deze situatie, omdat ze niet altijd goed weten wat er allemaal gaande is.

Je kunt misschien zelfs wat rustiger aan doen en wat meer genieten van de kleine dingen en elkaar. Bijvoorbeeld fijn even met elkaar eten aan tafel tijdens de ontbijt- en lunchtijden, maak het gezellig.

Bouw ontspanningsmomenten in

Plan voor jezelf bewust momenten van ontspanning. Vooral als je merkt dat de stress aan het oplopen is. Dan kunnen je lichaam en geest weer even tot rust komen. Doen we dit niet, dan lopen we op een gegeven moment tegen de lamp en barst wellicht de spreekwoordelijke bom. Ook hierin is het belangrijk dat de kinderen hier en daar even een break hebben, maar vergeet jezelf zeker niet.

Las even een douche of bad moment voor jezelf in. Pak even een bak koffie of thee en ga 10 minuten achter je PC vandaan en heb even aandacht voor het genieten van dat moment.

Houd contact met anderen

Er zijn door de technologie van vandaag gelukkig zoveel mogelijkheden, om elkaar even te spreken en te zien, maak daar dan ook fijn gebruik van. We hebben een telefoon, allerlei berichten apps, Facetime en noem ze maar op. Laat elkaar weten hoe het met de ander gaat. Familie, vrienden en collega’s, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje, maar iedereen gaat er anders mee om. Wellicht kunnen er tips en/of ideeën uitgewisseld worden, over hoe de ander de dag doorbrengt.

Je bent niet alleen!

Tot slot

E-cursus nooit meer zorgen of stress

Wat ook nog heel fijn voor jou kan werken is de cursus nooit meer zorgen of stress. Zolang we in ons stress en/of angst denken blijven zitten, zonder dat we dit echt doorhebben, wordt het zeer lastig tot onmogelijk om die (innerlijke) rust te vinden. De cursus laat je inzien waar jou stress vandaan komt en wat je hier zelf aan kunt doen. In het review kun je lezen wat deze cursus precies inhoud en of het wat voor jou is. Het mooie aan deze cursus is dat je deze in je eigen tijd en omgeving kunt doen.

Als we echt uit de stress willen komen, mogen we gaan omdenken. Met omdenken komt er zonder moeite meer rust in ons leven, want we gaan anders tegen situaties aankijken en nemen gerichte actie hierin om dit positief te gaan veranderen. Gun jezelf een leven zonder stress of zorgen, hoe moeilijk dit op dit moment ook lijkt. Ook jij kunt dit veranderen, als je de wil en de juiste hulp of tools er maar voor hebt.

Begin je weg naar een leven zonder zorgen of stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *