Lichaam en geest niet in balans!

Wat kun je hier zelf aan doen?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Lichaam en geest niet in balans

Lichaam en geest niet in balans? Met dit artikel wil ik met de deur in huis vallen en je vertellen dat als je aan het één gaat werken, je ook aan het ander mag gaan werken. Waarom? Wil je echte resultaten halen op je pad naar een verbeterde ik, dan kan het één niet uitgesloten worden van het ander. Hoezo? Omdat je anders geen totale balans krijgt en brengt het je maar zo ver.

Als men zich lekker wil gaan voelen en gezond wil gaan leven, mag men gaan kijken naar lichaam en geest als geheel, dit is de holistische denkwijze. Het is namelijk zo dat als men gezond eet, maar men zich geestelijk niet goed voelt of men zich geestelijk goed voelt maar niet gezond eet, dit uiteindelijk lijdt tot totale onbalans van jou in zijn geheel. Ergo er ontstaat ziekte en zeer in lichaam en geest.

Inhoudsopgave

Holistisch kijken naar jou als mens

Holisme is afgeleid van het Griekse woord holos, wat geheel betekent.

Als je holistisch naar je lichaam kijkt, is het zo dat als je niet de juiste voeding (bouwstoffen) nuttigt, de processen verstoord raken in het lichaam en zorgt voor onbalans. Doordat processen verstoord raken worden er bepaalde stoffen niet genoeg meer aangemaakt. Bijvoorbeeld de stoffen die je nodig hebt om je gelukkig of niet gespannen te laten voelen.

Zo ook als je je geestelijk niet goed voelt, doordat je bijvoorbeeld veel spanning ervaart en dat voor een lange tijd. Raakt het lichaam in de stress, voel je jezelf niet lekker in je vel en zorgt ook dit voor verdere verstoring(en) in je lichamelijke processen.

Zo kun je hier dus uit afleiden dat het één de ander beïnvloedt. Je lichaam en geest raken uiteindelijk beide uit balans. Nu hoor ik je denken en zeggen, Ik voel me goed en ik eet wat ik wil eten. Zonder dat ik (echt) ziek wordt, ben of iets mankeer. Dat kan uiteraard zo lijken, maar er zijn waarschijnlijk genoeg indicaties dat er al (lang) iets speelt.

Enkele kleine voorbeelden van onbalans zijn griep, verkoudheid, gaatjes in de tanden, snel geïrriteerd of angstig zijn. En zo zijn er heel veel meer “dingetjes” die er zijn, die we de gewoonste zaak van de wereld vinden. Omdat ze “erbij” horen, ze horen bij je karakter of iedereen is toch wel eens ziek. Maar niets is minder waar, er is namelijk onbalans.

Op weg naar rust en balans

Als je het pad op gaat om je lichaam en geest weer in balans te krijgen, kun je je pad zien als een grote boom. De boomstam is het pad wat je gaat bewandelen en de takken met zijn bladeren zijn alles wat je mag gaan ontdekken en/of onderzoeken. Als je de boom in zijn geheel bekijkt lijkt het een onmogelijke taak om hiermee aan de slag te gaan.

Je hoeft de boom dan ook niet in zijn geheel te bekijken, maar begin gewoon je weg langs de stam omhoog. En kijk welke takken (onderwerpen, therapieën, coaches en nog veel meer) jij interessant vind. Is het niet de eerste tak dan klim je gewoon door naar de volgende of de volgende. Tot je iets ziet wat jij interessant of wellicht leuk vindt om aan te pakken of te onderzoeken en ga daar mee aan de slag.

Je hoeft je leven niet meteen om te gooien of compleet te veranderen. Het mag leuk en mooi zijn om te doen, je bent dan namelijk voor jezelf bezig. Belangrijk hierin is dat je jezelf niets “oplegt”, of dat je vind dat je iets “moet” doen. Daar ga je het op langer termijn niet mee redden en loop je uiteindelijk tegen die lamp. Omdat je dit niet kunt volhouden of helemaal niet leuk vind om te doen.

Al zullen er dingen bij je los komen of naar boven komen, die je niet leuk zult vinden. Maar als je dit durft te zien als les en het durft aan te pakken, dan kun je hier doorheen komen en het gaan oplossen en zal het je leven alleen maar makkelijker gaan maken. Hetgeen je namelijk oplost, komt niet meer terug!

Kleine stapjes om te groeien

Daarbij mag het besef groeien dat je het niet alleen hoeft te doen en dat het niet alleen jou overkomt. De overgrote meerderheid van de mensen, heeft zijn lichaam en geest niet in balans. Het is wel zo dat er maar één persoon in de hele wereld iets kan betekenen voor jou en dat ben jij zelf. Niemand kan de stap voor je maken, niemand kan jou de directe oplossing aanbieden. Maar als je bereid bent om te willen werken aan jezelf en dan ook daadwerkelijk aan slag gaat met jezelf, dan zal je gaan zien dat er positieve dingen in je leven gaan gebeuren. Soms zijn ze misschien ogenschijnlijk of onbeduidend klein, maar veranderingen zullen er zeker zijn.

Een mooi gezegde hierin is, you don’t need to see the whole staircase, just take the first step.

En besef je dan ook dat kleine stapjes ook stapjes zijn. Geef je zelf de tijd om te “helen” en bovenal geef jezelf de tijd! Je zult ook gaan zien, gaandeweg als je aan jezelf werkt, dat je eigenlijk alleen maar meer wilt en zult bereiken omdat je je steeds beter gaat voelen.

Moeten en sorry zeggen

Moeten we of mogen we?

In mijn verhaal merk je misschien ook wel op, dat ik het woord mag of mogen gebruik in plaats van moeten. We mogen ons dan ook gaan beseffen, dat we veel meer mogen dan moeten. Probeer het woord mogen dan ook te integreren in je leven. Spreek mogen uit in plaats van moeten en kom erachter dat je veel meer keuzes hebt dan dat je denkt. Er is niemand die jou oplegt iets te moeten doen, de beslissing om iets te moeten ligt 9 van de 10 keer bij jezelf. Kijk daar maar eens naar.

Iets mogen klinkt ook veel zachter en fijner dan moeten, moeten is definitief. We groeien ook op met, we moeten dit en we moeten dat en dit begint vrijwel direct vanaf de geboorte. Op school horen we alleen maar dat we dingen moeten en zo ook op je werk. En wat je nog allemaal meemaakt in je leven en krijgen zo het idee dat er niet veel te kiezen valt in het leven.

Uiteraard zal niet iedereen dit zo voelen of meekrijgen vanaf geboorte, maar toch. Let maar eens op hoe vaak het gezegd wordt en hoe vaak je het zelf zegt, tegen jezelf of tegen een ander. En kijk dan eens naar wat je daadwerkelijk allemaal echt MOET doen, of dat je een keuze hebt.

Waarom zeggen we zo vaak sorry?

Zo hebben we ook het woord sorry, we zeggen het te pas en te onpas, alsof we veel bewust verkeerd doen. Sorry hoef je alleen maar te zeggen als je iets bewust doet en dat dat dan verkeerd uitpakt. Of als je iemand per ongeluk of wellicht bewust pijn doet. In de hoop dat je er schuldig over voelt uiteraard.

Denk er eens bij na en zeg minder sorry, het laat je namelijk ondergeschikt voelen (al zie je dat misschien nu niet), omdat je iets “fout” gedaan zou hebben. Maar dit is vele malen minder het geval, dan dat je echt iets bewust fout doet.

Zomaar 2 dingen die ik je wil laten in zien. Die het leven al wat makkelijker kunnen laten maken op weg naar je Verbeterde Ik.

Vind je het misschien leuk om het artikel als video te zien of te beluisteren, zie dan deze video.

Nog enkele Tips

Tip 1

Deze tip kan ik niet genoeg op het hart drukken, begin met kijken naar wat je eet. Kijk naar wat houdt gezonde voeding in, hiermee bereik je al heel snel resultaat, met hoe je je voelt in lichaam en geest en meer balans hierin. Meer dan dat je nu zult denken of dat je zou verwachten. Als je weet wat je eet, ga je je lichaam verzorgen met de juiste voeding. Het zal je onder andere meer energie geven, je zult je fijner gaan voelen. En bovenal zullen “kwaaltjes” verminderen en zal het je immuunsysteem versterken.

Tip 2

Weet je van jezelf waar je mee zit of waar je aan kunt en wellicht wil werken, werk daar dan alvast aan. Bijvoorbeeld, Doe je (te) veel voor anderen en cijfer je jezelf daarbij weg? Ga dat omkeren, begin meer voor jezelf te betekenen en start met en keer nee zeggen. En ga dit uiteindelijk veel meer doen, nee zeggen. Zet jezelf voorop! Het wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal niets meer moet doen voor iemand, maar doe dit vanuit jezelf en niet voor de ander.

Tip 3

Of wil je iets doen met je gewicht en ben je klaar met diëten! Kijk eens naar intermittent fasting, de leukste manier van afvallen omdat dit veel minder streng is. Daarbij is het ook nog eens goed voor je lichaam. Intermittent fasting is sowieso goed voor je lichaam en geest ook al ben je niet bezig met je gewicht. Het werkt zuiverend en geeft je lichaam de rust om andere processen op te pakken dan alleen maar de hele dag spijs te verteren.

Tip 4

Zoek een professioneel iemand, bijvoorbeeld een coach om mee te praten. Weet je wat je dwars zit, maar weet je niet hoe je het moet aan pakken? Of weet je niet wat je dwars zit? Praten met familie en/of vrienden is natuurlijk heel fijn. Maar die kunnen je niet zulke goede handvatten (om dingen uiteindelijk op te lossen) geven als dat een professioneel iemand dat kan doen.

Leer niet omgaan met je problemen, maar begin met ze op te lossen. Kijk met de juiste hulp naar waar ze vandaan komen, hulp die voor jou goed voelt. Voelt het persoon waar je mee praat niet goed of is het niet de therapie die je dacht dat het zou zijn, ga dan naar een ander een goede match is belangrijk. Als het goed voelt en jij open durft te staan, dan kan diegene jou goed helpen in jouw proces.

Tip 5

Of begin met een online cursus, als je de stap om te gaan praten nog niet durft te zetten. Met de cursus “nooit meer zorgen of stress” hier onderaan het artikel, wordt je stap voor stap begeleidt door Frank de Moei in je proces. Je kunt hem fijn thuis in je eigen omgeving doen. Met deze online cursus stress verminderen, ontdek je de beste manier om zorgen en stress los te laten. In 9 weken ontvang je 19 lessen per e-mail die je veel inzichten en handvatten geven om je zorgen los te laten.

Tot slot

Laten we wel voorop stellen, dat je zeker niet hoeft te denken dat er iets “mis” met jou is! Je bent ten alle tijde een mooi persoon ook al zie je dat misschien zelf nog niet. Wees er voor jezelf, wees lief voor jezelf, ga voor je zelf zorgen. Ga er voor zorgen dat je lichaam en geest weer in balans komen en voel je weer fijn. Alleen zo zal je gaan ontdekken en zien dat de zon altijd schijnt, ook achter de wolken!

Zie jij hem al schijnen?

Begin je weg naar een leven zonder stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com en freepic.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *