Leren omgaan met stress via een cursus?

Hoe jij leert je stress en zorgen los te laten en te ontspannen

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
Leren omgaan met stress

Heb je last van stress? Zit je niet lekker in je vel? Ervaar je (te) veel druk? Wil je leren omgaan met stress via een cursus? Als je op deze site bent terecht gekomen ben je op zoek naar hoe hier mee leren om te gaan of een oplossing te zoeken en ben je je er in ieder geval bewust van dat je stress ervaart. Dit is al een heel fijn inzicht!

We komen het vaak tegen en vele van ons hebben er dan ook helaas last van, we hebben het over stress. Stress op het werk, stress met de kinderen of stress om de kleinste dingen in onze gewone dagelijks leven.

Stress is spanning, een spanning die langdurig aanwezig is in het lichaam veroorzaakt stress. Het hele lichaam raakt dan ook zo gezegd in de stress en hierdoor komen er klachten. Een beetje spanning is niet erg, dat houdt jou en je lichaam alert, alert om in actie te komen.

Bij het ervaren van (teveel) stress gaat het ons levensgeluk in de weg staan. Het is dan ook enorm belangrijk dat we ons weer ontdoen van stress en ons fijn gaan voelen, “lekker in ons vel gaan zitten.”

Inhoudsopgave

Welke soorten stress kennen wij

We kennen zowel positieve als negatieve stress ervaren.

Positieve stress

Positieve stress is de stress die opgeroepen wordt als er iets plezierig gebeurd of staat te gebeuren. Zoals bijvoorbeeld in de rij staan bij een achtbaan dit roept vaak al spanning op, leuke spanning. Laat staan als we in de achtbaan zitten en de rit van ons leven hebben.

Deze stress verdwijnt ook weer als we uit de achtbaan stappen en weer huiswaarts gaan. Het was een leuke spannende dag en houden daar niets meer aan over dan fijne gedachtes van die thrills en keert het lichaam weer terug in rusttoestand.

Andere voorbeelden van positieve stress is bijvoorbeeld de spanning voor een wedstrijd, een persoonlijke overwinning of je accepteert een leuke nieuwe baan.

Positieve stress

Negatieve stress

Negatieve stress is de ongewenste stress, de stress die we wellicht kennen door bijvoorbeeld werkdruk. Of stress doordat je helemaal geen uitdaging hebt of kunt vinden op je werk of thuis. Negatieve stress kun je ook ervaren wanneer je je niet gewaardeerd voelt.

Deze stress blijft in ons systeem zitten en het lichaam komt niet meer in rusttoestand. Deze langdurige spanning heeft een negatief effect op het centrale en autonome zenuwstelsel.

Op termijn zullen zich klachten en stoornissen gaan manifesteren. Deze klachten kunnen dusdanig verergeren dat het ons functioneren gaat beïnvloeden en zelfs kan leiden tot aan een burn-out.

Negatieve stress

Wat kun je hier aan doen?

Hoe om te gaan met stress? Is dan ook de vraag die je jezelf mag gaan stellen, als je door hebt dat je gestrest bent. Stress aanpakken kan dan ook op vele manieren en hoeft niet moeilijk te zijn, hieronder staan wat tips om voor jezelf naar te kijken. Kijk ook vooral naar wat bij jou past.

Verminder inname van suiker

Suiker zorgt voor energie, alleen deze energie is tijdelijk. Veel suiker eten zorgt er ook voor dat je weer veel suiker nodig hebt om die energie maar vast te willen blijven te houden, wat weer stress geeft op het lichaam en geest.

Neem gewoon eens een dag vrij

Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het mag en kan. Een dag helemaal voor jezelf even doen waar jij zin in hebt. Om gewoon even dat op te pakken wat al lang ligt, dat wat jij even leuk vind om te doen.

Zoek naar een leuke hobby

Een hobby geeft je even tijd uit je (drukke) hoofd, om even met leuke dingen bezig te zijn. Of pak een hobby op die je vroeger zo leuk vond, waar je je te oud voor voelt of voelde, het houd je ook nog “jong” we zijn al serieus genoeg bezig.

Lekker wandelen in het bos

Het bos is een ideale plek om even te “ontsnappen.” Kijk eens goed om je heen en probeer je aandacht bij je ademhaling te houden. Luister naar de vogels of probeer dieren te spotten. Het bos brengt serene rust als je daar voor open staat.

Gebruik eventueel tijdelijk natuurlijke rustgevers

Op je zoektocht naar ontstressen mag je best even een rustgever pakken. De betere drogisterij kan jou hier prima advies in geven of verder helpen. Rustgevers die je sowieso dagelijks kan gebruiken zijn bijvoorbeeld deze rustgevers.

Start met mediteren

Kijk of dit iets voor jou is, probeer het uit. Je hoeft niet elke dag 30 min te mediteren, doe waar je je prettig bij voelt. Is dat 5 min 3 keer in de week, dan is dat ook prima. Start met een minuutje en breid het uit tot wat bij jou past. Pak zo even heerlijk dat rust moment. Er zijn vele technieken te vinden of apps die jou daar prima en fijn mee kunnen begeleiden/ondersteunen.

Vind je het misschien leuk om het artikel als video te zien of te beluisteren, zie dan deze video.

Wat heeft werken aan jezelf, mij gebracht

Werken aan jezelf is niet een klus die je snel even doet. Werken aan jezelf heeft tijd en discipline nodig. Waar wil je naar toe en wat wil je graag bereiken. Ook zal je onderweg dingen tegen komen die je misschien liever niet zou hebben tegengekomen.

Het is aan jezelf om hier dan mee aan slag te gaan of niet. Ermee aan de slag gaan betekent, het besef dat het er is en dat je het wilt oplossen. Oplossen geeft rust en ruimte voor de mooie en positieve dingen die het leven te bieden heeft, in te zien.

Werken aan mezelf geeft mij door onder andere cursussen te volgen en nog vele andere mooie tools aan te pakken, een zeer positief effect op mijn leven. Ik maak mijn eigen keuzes en doe de dingen die ik leuk vind en zie mogelijkheden om mezelf verder te ontwikkelen, tot wat ik wil doen en wie ik wil zijn.

Het heeft niet alleen een persoonlijk positief effect, maar ook effect op je omgeving. Je gezin, familie, vrienden en werk voelen je rust en zien je ontspannen, de algehele sfeer gaat positiever voelen, vooral voor jezelf en daar draait het dan ook om.

Leren omgaan met stress met een online cursus

Om met onze stress om te leren gaan zijn er vele mooie tools om ons te helpen. Een online cursus is daar één van. Een online cursus geeft je de ruimte en gelegenheid deze cursus te volgen in je eigen omgeving.

De online cursus nooit meer zorgen of stress is zo een cursus. De cursus geeft je handvatten om de stress en zorgen (deze zijn immers inherent aan elkaar) die je hebt, aan te leren pakken en los te laten.

Het doel is dat we ons weer prettig gaan voelen, zonder de hele dag op onze tenen te hoeven lopen. We mogen genieten van het leven, we mogen genieten van wat we hebben. Ga er voor en begin met werken aan je zelf, dat is het mooiste wat je je jezelf cadeau kunt geven. Ga voor een leven zonder stress en zorgen, ga voor jezelf!

Hoe jij vanaf vandaag kunt gaan werken aan jezelf!

Je hebt nu gelezen dat je kunt werken aan jezelf en aan de stress die je ervaart.

Over de online training ‘Nooit meer Zorgen of Stress.’ Met deze online cursus stress verminderen ontdek je de beste manier om zorgen en stress los te laten. Het hoeft geen jaren te duren om ontspanning te ervaren! Vind de vreugde en ontspanning die je verloren bent weer terug in je leven.

In deze cursus wordt je door Frank de Moei stap voor stap begeleid door het proces, waarin je vele inzichten en handvatten krijgt, om je zorgen los te kunnen laten.

Klik op de knop hieronder om naar de cursus van Frank de Moei te gaan.

Begin je weg naar een leven zonder stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com en freepic.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *