Genieten van het leven?

Hoezo duurt het maar even!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
Genieten van het leven het duurt maar even

Genieten van het leven, doe jij dat ook? En als je dat niet doet, hoe komt het dan dat je niet geniet? Lees ook de 5 tips die ik je mee wil geven om wat meer te kunnen gaan genieten. Maar eerst even een vraag, om met de deur in huis te vallen. Wat zie jij of denk jij als je naar de foto links kijkt?

Zie jij een man die zijn leven het grootste gedeelte van zijn leven al geleefd heeft en dicht bij de dood staat? Of zie jij iemand die gewoonweg geniet? Met zijn verrekijker in een prachtige omgeving, met het zonnetje op zijn gezicht.

Wat je maar vaak genoeg om je heen hoort, is dat het leven kort is, dat het zo voorbij is. Dagen, maanden en jaren vliegen voorbij en we worden gemiddeld maar 85 jaar oud. Als je geluk hebt wordt je dat ook, het kan veel eerder zijn of misschien later zijn. Het is inderdaad allemaal waar. Maar als je dat zo leest, wordt dan ook niet vanzelf een beetje depri?

Inhoudsopgave

Manier van kijken

Deze manier van kijken werkt dan ook niet positief, maar waarom kijken we dan zo? We horen namelijk niet anders vanaf onze geboorte, dat dit zo is. De angst voor de dood zit dan ook diep geworteld bij de mens, het is ook onze grootste angst. Zeker nu we in het tijdperk leven waarin een virus hoogtij viert, waarin we continu bestookt worden met nieuws dat de dood op de loer ligt, kunnen we niet meer genieten van het leven.

De dood komt angstvallig dichtbij, zo lijkt het. Maar als je kunt accepteren, echt kunt accepteren, dat de dood erbij hoort, kun je voorbij gaan aan die angst en starten met leven. Het leven heeft een einde, dat is een gegeven, maar als je je hier continu bewust van blijft en maar blijft beamen dat het leven kort duurt en de tijd vliegt, ontneemt het je gevoel van leven.

Angst voor…….

De grootste dooddoener van het grote genieten is(zijn) dan ook de angst(en) waarmee je leeft. Dit klinkt heel zwaar en dat is natuurlijk ook wel zo. Maar als je dit een beetje kunnen gaan zien en beseffen, kun je de weg naar genieten opgaan. Zoals gezegd, de angst voor de dood is het grootst bij de mens, al zie je dit misschien niet direct bij jezelf.

Bovenop die angst liggen intussen meer angsten die je hebt ontwikkeld. Angsten die je in de loop van de jaren dat je hier op deze wereld rondloopt hebt opgebouwd. Door alle ervaringen die je hebt moeten doorleven of je ze nou leuk vond of niet. Of overtuigingen van jezelf of van een ander of wat jou verteld of tegen jou gezegd is, hebben bijgedragen aan jou ontstane angsten. Faalangst, angst dat je er niet in past, angst dat je aangevallen zou kunnen worden, verlatingsangst of angst je baan te verliezen. Om er zo maar een paar te benoemen.

Als je voor jezelf eens een lijst zou gaan maken voor alles waar jij bang/angstig voor bent, zul je waarschijnlijk nog wel eens verbaasd kunnen zijn in wat jou zoal bezighoud.

Aan je angsten werken

Aan sommige angsten kun je zelf makkelijk werken, door deze aan te gaan. Je bent namelijk sterker dan je denkt en oké soms moet je jezelf een klein duwtje geven, maar je kan het zeker, door ze in de ogen te kijken en ze expres op te zoeken. Een klein voorbeeld zou kunnen zijn, ben je bang voor achtbanen, begin dan klein en stap dan in een kinderachtbaan die niet zo hard kan gaan. En werk zo omhoog tot je in een achtbaan durft die sneller kan en gaat.

En houd voor ogen dat niemand je kent in dat pretpark, dus schamen hoef je je niet, want je ziet ze toch nooit meer. Pak je mooi meteen 2 angsten aan, want jezelf schamen is in wezen ook een angst. Om je zo nog even een stok achter de deur te geven als je ervoor gaat. Maar neem uiteraard je tijd en dwing jezelf niet te hard.

Neem desnoods iemand mee die je vertrouwt en ga samen in die achtbaan, maak er een feestje van en ga lachen. Je kunt het zeker als je gelooft in jezelf. En als je die angst overwonnen hebt, voel je je groot en groeit je zelfvertrouwen meteen! Dat voelt heerlijk zeg je.

Een mooie oefening

Pak even een blocnote en een pen en schrijf hierop zoveel mogelijk angsten op die je hebt. Denk goed na en begin maar met schrijven, elke angst is een angst hoe klein hij ook lijkt. En sommige angsten zijn verborgen, zoals ik al vertelde over schaamte. Het zal wellicht niet fijn en/of leuk voelen, maar je maakt het inzichtelijk voor jezelf. Waar ben ik bang voor?

En als de lijst geschreven is, maak dan 2 kolommen. 1 met (kleine) angsten die je zelf zou willen en kunnen aanpakken en 1 met waar je waarschijnlijk wat professioneel hulp mee zou kunnen gebruiken of een cursus voor zou kunnen doen. Want bedenk jezelf meteen, je hoeft het echt niet alleen te doen! Ook zal je waarschijnlijk merken, als je aan je angsten gaat werken, je zomaar angsten gaat verschuiven van je ene kolom naar de andere. Omdat je merkt dat je sterker bent dan je denkt te zijn en gewoonweg mentaal sterker wordt en meer durft.

Genieten van het leven

Des te meer je aan je angsten gaat werken, des te meer je automatisch zult gaan genieten. Het is inherent aan elkaar, je zult het voelen, je zult het merken. Want als je minder bang wordt, geeft dit ruimte voor het zien van de mooie dingen van het leven en voel je meer carpe diem. Omdat je je angst-bril afzet en je zelfvertrouwen-bril op zet. Dit gaat namelijk vanzelf.

En met de angsten die je langzaamaan overwint, groeit dat zelfvertrouwen steeds meer. Dus ga werken aan jezelf, zorg dat je lekker in je vel gaat zitten en ga genieten van het leven. Het is niet kort, het is wat je ervan maakt, Door het overwinnen van hetgeen je tegenhoud, neemt je tunnelvisie af, de tunnelvisie die je hebt door je angst. Je kunt hierdoor het grote geheel niet meer zien, het genieten wat jij ook mag.

Genieten van het leven het duurt maar even

5 tips om alvast wat meer te genieten.

1. Jaag niet op geluk.

Geluk kun je niet afdwingen, geluk kun je alleen maar voelen. En gelukkig zijn door bezit is een utopie. Want ga maar eens na voor jezelf, hoe lang ben je gelukkig met je nieuwe schoen, jas, TV of auto. Dat geluksgevoel duurt maar even in is na enige tijd geheel weggeëbd. Dan is dat bezit maar weer een gewoon ding in je leven. Je kunt beter gaan voor tevredenheid.

Het klinkt heel erg afgezaagd, maar toch is het heel krachtig. Als je bewust tevreden kunt zijn met de kleine dingen, een kopje koffie een goed boek, zal je gaan zien dat je weer meer kunt gaan genieten.

2. Doe iets voor een ander.

Iets voor een ander doen, puur vanuit jezelf en niet omdat het moet, geeft een fijn gevoel. Het gaat er niet om dat je wat voor de ander wat koopt, maar hem of haar even helpt met iets. Haal een boodschap voor je oude buurman of help het vriendinnetje van je dochter even met de ketting van haar fiets. Het hoeft helemaal niet groot te zijn. En belangrijk is het dat je het doet omdat je het leuk vind om te doen en niet om de ander te (blijven) plezieren,

Dit gaat op den duur tegenstaan voor jezelf en haal je er geen plezier of tevredenheid meer uit.

3. Begin met werken aan je stress.

Het hebben van stress weerhoudt je ervan te genieten van alle dingen die het leven je te bieden heeft. Er heerst veel stress want we hebben het zo een beetje geaccepteerd als een deel van het leven maar dat is helemaal niet nodig en zeker niet de bedoeling. Je voelt je gejaagd, je geeft jezelf geen tijd om te rusten en het is slecht voor zowel je geest als je lichaam.

Op het moment dat je wil leren om te gaan met stress zal je al snel gaan zien dat er rust en balans komt in je leven. Samen met deze rust en balans komt ook het genieten om de hoek, omdat je anders gaat kijken naar je leven als je vrij bent van stress.

4. Zorg voor me-time.

O zo belangrijk maar wordt weinig gezien. Zorg ervoor dat er momenten zijn waarop je even alleen iets voor jezelf doet of met jezelf doet. Even alleen zijn met wat jij even wilt doen. Blokje om, bakje koffie op de bank met een muziekje of een serie of aan je hobby werken. Even helemaal alleen dat momentje voor jezelf en dan bewust even genieten van dat moment.

En wellicht als extra tip, gooi op dat moment even je telefoon of tablet aan de kant. We zitten al vaak genoeg met ons hoofd in al die social media. Zodra je daar weer ingezogen wordt, zijn we niet bewust aan het genieten en is het moment dat je voor jezelf wilde pakken alweer voorbij.

5. Onderneem nu die actie.

Heb je al zolang die plannen liggen, de plannen die je zo graag wil doen. Twijfel niet meer en stel het niet meer uit. Zolang je met die plannen of ideeën blijft lopen en je ze niet achterna gaat, worden ze een belemmering, want je wil zo graag. Je plannen uitvoeren geeft je een gevoel van voldoening en geluk. Je kunt er over blijven praten en denken ze ooit te gaan doen, maar daarmee start er niets en komt er ook niets van terecht.

Leef je leven en ga ervoor!

Tot slot!

Genieten van het leven bepaal je zelf met de keuzes die jij maakt. Maak je keuzes en zie de zonnige kant van het leven. Werk aan je angsten, je bent sterker dan je voor mogelijk houdt. Accepteer wat er is, wat komt en waar je niets aan kunt veranderen. Het maakt het in je hoofd een stuk rustiger als je ziet dat sommige dingen niet beïnvloedbaar zijn en gewoon gaan gebeuren of je het wilt of niet.

Begin je weg naar een leven zonder zorgen of stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *