Nooit rust in je hoofd?

Met deze 7 inzichten direct meer rust!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
Nooit rust in je hoofd

Nooit rust in je hoofd? Vind de 7 tips onderop in dit artikel en lees met me mee op weg daar naar toe.

Vind jij jouw situatie uitzichtloos? Laten jou gedachten jou niet met rust? Laten we hier dan eens naar kijken. Vaak denken we, “Hier kom ik nooit meer uit!” of “Waarom is mijn leven zo?” of “Waarom overkomt mij dit!” En vele meer van dit soort gedachtes, waarin we soms nog veel verder gaan en zelfs met het leven willen stoppen.

Wat we niet beseffen is dat dit slechts gedachtes zijn. Dezelfde soort gedachtes als dat we denken, “Wat ga ik vanavond eten?” of “Morgen naar de tandarts toe.” Daarom schreef ik ook “Vind jij jou situatie uitzichtloos?” Het is namelijk zo dat je jezelf voedt met deze gedachtes van negativiteit.

Inhoudsopgave

Het is de schuld van de situatie!

Wie zijn schuld het volgens jou ook zou moeten zijn, de situatie waar jij in zit, daar kan alleen jij uitkomen en niemand anders. Niemand anders denkt die gedachtes voor jou en niemand anders houdt jou daar.

En als we er naar durven te kijken, kunnen we zien dat door de keuzes die je zelf hebt gemaakt ervoor gezorgd heeft dat je nu in jouw situatie zit. Al bestaan er natuurlijk ook situaties waarin iemand keuzes voor jou heeft gemaakt. En dat zeer waarschijnlijk op een moment dat je je niet kon verweren.

Maar deze situatie is er niet meer, de gebeurtenis is gebeurd en daar kunnen we nu niets meer aan veranderen. Hoeveel we er ook aan denken. Het verandert niets aan hetgeen dat is geweest!

Hoe is jouw situatie nu?

Elke ervaring die je meegemaakt hebt, waarin iemand keuzes voor jou heeft gemaakt die jou een negatieve blik op het leven heeft gegeven is natuurlijk verschrikkelijk! En als die keuzes hebben geleid tot een deel van je leven nu, dan is dat absoluut niet fijn. Maar de keuzes die je gemaakt hebt sinds je op je eigen benen stond, behoren jou toe.

Daarbij wil ik je op het hart drukken, dat het niet “eigen schuld, dikke bult” is, verre van dat zelfs! Ik wil je alleen in laten zien, dat je de keuzes hebt om dit ook weer te gaan veranderen, om het om te draaien naar een positief leven.

Door alle ervaringen en de dingen die ons zijn overkomen en de keuzes (denken) die we hebben gemaakt, heeft het ons tot zover gebracht. En dan tot op de dag van vandaag de gedachtes die ons daar dan ook houden. Het gaat daarin vooral ook om de gedachtes, deze doen ons pijn.

Want als we misschien durven te gaan kijken dat dat zo is en dat we hiervan durven te leren. Dan ligt de weg naar herstel en positiviteit open!

Durf te kijken

En “tot zover gebracht” zegt dus dat de weg niet eindig is en dat we onszelf kunnen afvragen, blijf ik in deze situatie of onderneem ik actie en ga ik hier uitkomen.

Want als we even stil staan bij dit moment en denken niet aan het verleden of aan de toekomst. Heb je dan nu problemen? Als dit niet 1,2,3 lukt lees dan even het artikel leven zonder zorgen voor een fijne oefening om uit je hoofd en in rust te komen.

Je weg terug vinden

Omdat we vinden dat onze situatie uitzichtloos is, hebben we het idee dat dit het ook daadwerkelijk is. Dit is mijn leven, dit is mijn last, hier kom ik nooit meer vanaf. Maar niets is minder waar, hoe “slecht” jij ook denkt dat jou situatie is, jij kunt deze ten goede veranderen. Al zie je het nu nog even niet.

Door ook nu weer keuzes te gaan maken en er anders naar te gaan kijken, bepaal je zelf hoe het er vanaf nu uit gaat zien. Vooral door naar de situatie van nu te kijken en niet hoe ben ik hier allemaal in terecht gekomen. Want dat is geweest, dat kun je niet meer veranderen, dus is het verloren energie om hier nog mee bezig te zijn.

Maar hoe kom ik er, zij het stap voor stap, uit. Want we denken dat we geen keuzes hebben, maar het hele leven bestaat uit keuzes. Dus welke keuze maak jij?

Welke keuzes heb ik?

Kun je er positief naar gaan kijken in de zin van, wat mag ik hier (van) leren en vervolgens wat kan ik er nu zelf aan doen.

Eén ding kan ik je wel vertellen, als je er voor blijft kiezen dat dit het is en dat dit jouw leven is, dan zal dit inderdaad ook zo zijn. Niemand kan jou redden en niemand kan jou “hier uit helpen.”

Ik schrijf “hier uit helpen” tussen aanhalingstekens, omdat als je denkt dat er iemand jou de hand toe komt reiken en je hier uit trekt, dan kun je ook hier lang op wachten.

Maar jou helpen in jou zelfontwikkeling om een verbeterde ik te worden, omdat jij de keuze maakt om geholpen te willen worden, die zijn erg genoeg. Dus pak deze hulp dan ook aan, want je hoeft het absoluut niet alleen te doen. En op het moment dat je de eerste stap zet om wat te gaan doen aan je situatie, geeft het al rust in je hoofd! Want je gaat op weg, op weg naar de betere versie van jezelf.

Vind je het misschien leuk om het artikel als video te zien of te beluisteren, zie dan deze video.

7 tips om rust in je hoofd te krijgen

1. Laat het verleden los

Zoals gezegd, het verleden is gebeurd en daar valt niets maar aan te veranderen. Daar kun je niets meer mee doen, dus waarom hier mee bezig blijven. Om die constant terugkerende gedachten kracht te laten verliezen, kun je het volgende doen. Op het moment dat een gedachte uit het verleden op komt, wordt er dan bewust van dat je het denkt. Als we vervolgens naar de gedachte “kijken” hem zeg maar observeren, verliest deze kracht. Het zal je niet in één keer lukken en zal wat oefening vergen, maar dit is een mooie manier om de controle op je gedachtes terug te krijgen.

2. Verlies jezelf niet in de toekomst

De toekomst bestaat niet en als wij ons daar maar blijven projecteren, met de gedachte dat daar onze “verlossing” ligt, blijft het slechts bij hopen op betere tijden. Want hoop hebben we, want dat is wat een mens moet hebben “hoop.”

Maar met hoop alleen krijg je niets gedaan en is het alleen maar iets wat energie van ons verbruikt. En die energie kun je beter ergens anders voor gebruiken. Zoals het loslaten van het verleden hierboven, we kunnen dezelfde oefening toepassen. Hoe meer je je bewust wordt van jou gedachtes, des te meer controle je weer krijgt over jouw brein. Zodat wij ons brein gaan gebruiken, in plaats van dat het brein ons gebruikt!

3. Stopt met aannames

Hierin verliezen we ons veel te veel, geeft het veel stress en zorgen en ook hiermee onttrekken weer onze energie aan deze onbelangrijke dingen. We nemen aan dat iemand dat wel weet of we nemen aan dat hij het niet zo bedoelde, ik weet zeker dat ze mij dom vinden en noem ze maar op. Buiten het feit dat het totaal niet belangrijk is wat een ander van ons denkt, kun je ook vragen gaan stellen als iets onduidelijk is of je dwars zit door een aanname. Nou zal je niet direct op iemand afstappen of meteen vragen durven te stellen.

Maar het feit dat je hier een stap in wil gaan maken, gaat het je leven een stuk makkelijker maken. Want aannames zijn eigenlijk vragen waar je geen antwoord op hebt. En over het stukje dat het totaal niet belangrijk is wat een ander van je denkt, hoe voelt het voor je dat je daar mee bezig bent? Het zal je veel stress opleveren, want in de ogen van een ander (volgens je eigen denken) doe je het namelijk nooit goed. En zodra je lekker in je vel komt te zitten doordat je bezig bent met je zelf, zal je je daar in de loop van de tijd niet meer mee bezig houden want je bent gelukkig met wie je bent!

4. Stop met denken of praten over “wat als” of “stel je voor dat” situaties.

Vaak hebben we gesprekken of gedachten over bijvoorbeeld, wat als ik mijn school wel had afgemaakt? Of als hij niet opzij gestapt had, was hij doodgereden! En zo zijn er talloze onderwerpen waar we ons mee bezighouden of over praten. We analyseren en diepen het helemaal uit. Maar met welk doel? Kan die situatie verandert worden, door het er tot in den treuren erover te hebben? Kort antwoord, Nee! Dus waarom houden wij ons daarmee mee bezig.

Veelal komen er emoties bij, omdat hij had wel dood kunnen zijn! Maar dat is hij niet? Als we dit soort gedachten en gesprekken dan ook gaan loslaten ontstaat er veel meer rust. Er spelen veel minder emoties op, dus verspillen we weer minder energie. We kunnen het over interessantere dingen gaan hebben, over het leven en hoe gaat het met jou als persoon en waar hou jij je (positief) mee bezig. Waar wil jij in groeien of wat wil jij bereiken. Wat kunnen we leren van elkaar. Zo maar een paar onderwerpen die er toe doen.

5. Accepteer de situatie

Dit zal beslist geen makkelijke zijn, maar wel de meest waardevolle voor nu. Leer te accepteren dat het nu zo is, zoals het is. Zodra je stopt met vechten tegen hetgeen wat er is, dan volgt de rust vanzelf. Vechten tegen de realiteit heeft geen zin, want dat win je nooit. Accepteren betekent niet dat je bij de situatie gaat neerzitten en het zo laat. Maar op het moment dat je stopt met vechten, ontstaat er ruimte om een uitweg te gaan zien. Zien dat er meer mogelijk is dan jezelf maar in die situatie te houden, zien dat de weg open ligt naar een fijn leven.

6. Geef jezelf de ruimte en kijk lange termijn

Zodra je de keuze maakt om je leven op te pakken, schep dan geen torenhoge verwachtingen. Geef jezelf de tijd om te ontwikkelen, te helen. Het is een illusie om te denken dat morgen alles anders is. Het gaat erom wat je nu op dit moment gaat doen voor jezelf. Begin met kleine stappen, hoe verder je komt, hoe groter je stappen zullen worden, zonder dat je het doorhebt. Op het moment dat je wil of dat jij vind dat het volgende week of volgende maand al anders moet zijn, dan leg je jezelf te veel druk op en creëer je weer stress. En dat is nou juist hetgeen waar we vanaf willen komen. Hang er geen tijd aan.

7. Begin met werken aan jezelf

Als je iets wil veranderen aan je situatie, sta dan op en begin aan jezelf te werken! Maak de keuze om uit de situatie te komen. Op het moment dat je de keuze maakt dat je de weg ook daadwerkelijk gaat bewandelen naar een positief verbeterde ik, zullen dingen naar je toekomen. Als je in een negatieve situatie zit en jij gelooft hierin, dan stoot je dat af! Een fijne manier om een begin te maken, is om de cursus nooit meer zorgen of stress te doen. Het is een cursus die je in je eigen omgeving in je eigen tijd kunt doorlopen. In 9 weken met 2 mails per week zal je positiever in het leven gaan staan en zie je dat het anders kan. In elke mail worden er onderwerpen uitgelegd en wordt er afgesloten met vragen en oefeningen om je handvatten te geven.

Tot slot

In de hoop je weer wat mooie inzichten gegeven te hebben met dit artikel, wil ik afsluiten met het volgende.

Geloof in jezelf mooi mens, want ook jij bent enorm belangrijk in dit leven. Er is maar 1 doel en dat is het geluk in jezelf vinden en dat recht heeft iedereen, dus ook jij!

Het geluk vinden begint bij de eerste stap.

Begin je weg naar een leven zonder stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com en freepic.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *