Hoe ga jij positief denken?

Met deze 7 tips doen je dit zo!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
cursus positief denken

Hoe ga jij positief denken? Wat houdt positief denken eigenlijk in? Je wilt dit graag en probeert dit dan ook te doen. Maar toch houdt je dit vaak niet lang vol en val je weer terug in je oude negatieve zelf. Hoe komt dit dan? Vragen we ons dan ook af. Waarom lukt het mij niet? Waarom lukt het mij niet om dit vol te houden?

Je brein is een zeer mooi en geavanceerd, maar ook ondoorgrond orgaan. We weten er intussen al wel een hoop vanaf, maar heel veel blijft nog een mysterie. Het is een deel van ons centrale zenuwstelsel. De hersenen vormen het waarnemende, aansturende, controlerende en informatie verwerkende orgaan. In tegenstelling tot dat wij denken dat wij maar 5 tot 10% procent van ons hersenen gebruiken. Gebruiken wij onze hersenen wel 100% en wel 5-10% bewustzijn en 90-95% onderbewustzijn.

En binnen dit gegeven ligt ook een deel van de oplossing, van ons (negatieve) denken.

Inhoudsopgave

Wat is bewustzijn

Bewustzijn is jouw dagelijkse denken, wat ga ik eten vandaag, welke boodschappen moet ik nog halen of het denken aan handelingen die je moet doen op je werk. Maar ook je negatieve denken, ik ben niet goed genoeg, ik kan het niet, ik zal nooit uit deze situatie komen, ik ben te dik of te dun. De hele dag door denk je van alles en nog wat. Het gaat vanzelf en je hebt het eigenlijk niet eens door, dat we zoveel denken. Behalve wanneer je je brein daadwerkelijk even gebruikt om bijvoorbeeld op dat probleem op je werk te “kauwen”. Dan weet je wel dat je denkt en gebruik je je denken, in plaats van dat je je laat leiden door het denken.

Het probleem hier is dan ook dat je niet echt door hebt dat je vaak en veel negatief denkt. Het zoemt in je hoofd en je laat het maar onbeperkt toe. In de hoop dat je niet leest dat dit slecht is of dat het je eigen schuld is, want dat is het dus niet. Je groeit hier (langzaam) in, wat een proces van jaren is. Ondanks hoe oud je bent, het gebeurd niet in 1 dag, daarom “zie” je het niet. Zie je niet dat je in een eindeloze cirkel vastzit van (negatief) denken.

Manier van denken

Door alle ervaringen die je meemaakt vanaf je jonge leven en/of gaandeweg meemaakt in je leven, ontwikkel je jouw manier van denken. Over hoe je de wereld en jezelf ziet en wat je ervan vindt. Hierdoor groeit de onrust in je, we vinden geen rust meer in ons hoofd en hierdoor verliezen wij ook onze innerlijke rust. De rust die juist zo belangrijk is om je lichaam en geest in balans te houden, om je goed te voelen en gezond te blijven.

Met je bewustzijn probeer je dan ook gericht positief te denken en te blijven (denken), maar daarover later meer.

Ons onderbewustzijn

Het onderbewustzijn is onder andere je lange termijn geheugen, alles wat je meemaakt wordt hier naar toe opgeslagen. Al denk je veel niet meer te weten, alles is netjes in ons onderbewustzijn opgeslagen. Wat je denkt niet meer te weten, betekent alleen dat er geen verbinding meer naar toe is. Ze kunnen wel zeker opgeroepen worden door bijvoorbeeld een soort gelijke ervaring, muziek of een gesprek die je hebt met een oude bekende. Dus alle positieve en leuke dingen die je meemaakt, maar ook alle negatieve en nare dingen die je meemaakt zitten daar.

En niet te vergeten je lopen, bewegen, lichamelijke handelingen zoals pakken, zien, ademen en noem maar op. Dingen die automatisch gaan, waar je helemaal niet over na hoeven te denken. Ook dit zit allemaal in je onderbewustzijn.

Er zijn dus zoveel (negatieve) ervaringen opgeslagen, waar je dan ook veelal geen bewuste weet meer van hebt. Om je dan ook een beeld te geven van wat er afspeelt in je brein en jou gedachtengang, kun je het als volgt zien. Al deze ervaringen staan op je “harde schijf (lees onderbewustzijn)” en staan paraat om “bekeken” of “afgespeeld” te worden.

Dwarszittende ervaringen

Bij een soortgelijke ervaring of situatie waar je voor komt te staan, wordt de ervaring van toen afgespeeld. En gaan er alarmbellen af in je brein om je te “beschermen”. Ik zet beschermen tussen aanhalingstekens omdat het brein denkt dat je weer “aangevallen” wordt. Hij is van mening dat dezelfde ervaring weer gaat plaats vinden.

Hierop reageer je positief of negatief, afhankelijk van wat de situatie is. Is het voor jou een leuke ervaring of negatieve ervaring. Bij veel, wat jij ervaart als negatieve ervaringen, stapelen deze op en groeit onze negatieve kijk op het leven. Zodoende raken we op den duur in de boven beschreven cirkel van negativiteit. En zie je jou leven als negatief en kun je niet uit jouw situatie vandaan komen, althans je denkt dat jij dat niet kunt!

Maar ik kan je vertellen dat je hier wel zeker uit kunt komen! Hoe dan? Lees snel verder.

NB: In principe gaat de reactie van je brein veel verder en dieper dan negatief of positief. Je reactie vanuit je zogenaamde reptielenbrein is de vlucht, bevries of vecht reactie. Al ga ik daar in dit artikel niet dieper op in. Ik wil je alleen globaal in laten zien wat er gaande is in je brein en jou denken hierin.

Wat kunnen we met dit weten doen?

Wat jij kunt doen met dit gegeven is het volgende. Om elke dag tegen jezelf in de spiegel te zeggen, dat het leven goed is en dat het goed komt en dat je positief moet denken, gaat je niet redden. Althans, het is wel mogelijk maar dat gaat je heel veel tijd en energie kosten om daar te komen waar je wil zijn. Want uiteraard geldt ook hier in waar een wil is, is een weg.

Het punt hierin is, dat jouw kleine (5-10%) bewustzijn het niet echt makkelijk gaat winnen van jouw (90-95%) onderbewustzijn. Deze blijft continu de ervaringen afdraaien op de achtergrond en blijft deze naar jou toe gooien. Elke dag, de hele dag door.

Je mag dan ook jou denkwijze gaan veranderen. zien dat je niet jouw denken bent. Je brein is namelijk niet negatief ingesteld, maar je denken is negatief geworden, door alles wat je beleeft hebt in jouw leven. Zo heb je jezelf een persoonlijkheid aangemeten door alle ervaringen en ben je ervan overtuigd dat jij dit nu bent en blijft.

Daarom blijf je hangen in jouw negatief gevormde (zelf) beeld en jou gevoel van negatief leven. Maar door de juiste tools te vinden en zoals al vaker gezegd, de wil hebben om te veranderen. Kun je dit leren inzien en jouw leven een positieve ommezwaai geven.

En weet voor jezelf, je hoeft het niet alleen te doen. Maar behoedt jezelf wel voor de gedachte dat je niet verwacht dat het met een paar dagen verholpen is. Gun jezelf de tijd en neem de tijd om te werken aan jezelf. Stapje voor stapje en je komt daar waar je wezen wilt.

Positief denken

Natuurlijk helpt het wel als je de dag positief start en eindigt met goede gedachtes, want jezelf veranderen begint in het nu. Dus doe dat vooral wel, zie de leuke kanten van het leven en wat je allemaal al hebt en begin daarbij met het werken aan jezelf. Je ziet het leven zoals je dat zelf interpreteert. De één heeft een geweldig leuk leven, de ander leeft zijn leven in misère. Dus wat is het verschil tussen die personen?

De ervaringen die je meemaakt, hoe je die beleeft en hoe je hier vervolgens mee omgaat. Al is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en is het niet zo dat er iets fout is in deze. Maar door te blijven denken, “dit kan alleen mij overkomen” of “ik ben niet tevreden met mijn situatie”, zal het je ook blijven overkomen en je in die situatie blijven houden.

Totdat je dit zelf inziet en het denkpatroon doorbreekt. Want wat telt is dat ook jij, die denkt dat het niet mogelijk is om een leuk leven te leiden, dit ook zeker kan bewerkstellingen.

Nooit meer zorgen of stress

Onder andere een mooie manier om je te helpen je inzicht te geven in je denkwijze en om je denkwijze te helpen veranderen, is de cursus nooit meer zorgen of stress. De cursus laat je inzien wat jou gedachtes voor jou kunnen doen en wat ze jou kunnen brengen. En belangrijker nog, hoe je anders in het leven kunt gaan staan door anders te gaan denken.

cursus positief denken

Voor tips kun je hieronder verder lezen, om je alvast op weg te helpen naar jou leuke leven, gevuld met positief denken. Op weg naar jouw Verbeterde Ik!

7 tips

Tip 1

Als je in een situatie verkeerd, waarin er meerdere problemen zijn, begin dan met het oplossen van 1 probleem. Probeer niet alles tegelijk op te lossen en belangrijk, blijf niet met al je problemen zitten. Er zijn altijd oplossingen, maar focus je op 1 ding tegelijk. Weet ook dat je altijd hulp kunt vragen of zoeken. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. De eerste stap naar hulp zoeken is misschien wel de moeilijkste, maar vraag je eens af, waarom wil je in die vervelende situatie blijven zitten?

Vraag je daarbij ook af, wat kan ik op dit moment doen, al is het maar het kleinste probleem oplossen. Bij het oplossen, komt ook een gevoel van bevrijding en blijheid op. Zo geef je jezelf energie om het volgende en het volgende op te pakken. Het is ook jou gegund.

Tip 2

Wees zacht voor jezelf, besef dat het niet per definitie jouw schuld is dat je hierin terecht bent gekomen. In een ideale wereld wordt je voorbereid op alles dat te gebeuren staat. Hier is dat niet en moet je je eigen boontjes doppen, als je weer tegen een (nare) ervaring aanloopt. Maar dat neemt niet weg dat je streng moet zijn tegen jezelf en dat je de schuld altijd maar bij jezelf moeten zoeken.

Zie ook in dat je jezelf mag vergeven, dat je toen niet bij machte was om er een positieve draai aan de te geven, na die ervaring. Op het moment dat je het durft te zien als les en dat je hier iets mee mag doen, dan kan je het oplossen en verder gaan.

Tip 3

Glimlach naar jezelf, iedere keer als je je weerspiegeling in een ruit of spiegel ziet. En glimlach naar je medemens, mensen zullen (heel vaak) terug glimlachen omdat het fijn voelt. Het maakt het leven minder complex en niet zo serieus. Het voelt ook fijn om te glimlachen, probeer het maar eens, nu! Ja inderdaad nu, nu je dit leest. Zet gewoon je glimlach op en voel eens hoe dat voelt. Smile!

Tip 4

Omring jezelf met positieve mensen, mensen hebben invloed op elkaar. Als je niet lekker in je vel zit en je zit bij mensen die ook in mineur zitten, dan blijf je elkaar naar beneden trekken. Zoek die leuke perso(o)n(en) eens op en breng lekker een middagje of avondje door met hun, praat over leuke dingen en niet over jouw of hun problemen of die van de wereld.

Gewoon even puur en gezellig samenzijn.

Tip 5

Zorg dat je genoeg rust en slaapt. Zorg er ook voor dat je de telefoon, tablet en TV enige tijd voordat je naar bed gaat uitzet en lees in plaats daarvan een (strip) boek ter ontspanning. Dit helpt je meer ontspannen in slaap te vallen als het toch al wat druk is in je hoofd. Al die indrukken die je krijgt van je apparaten helpen dan zeker niet om je een ontspannen nachtrust te geven.

Verstandig voor je algehele rust hierin is, je tijd met apparaten sowieso te verminderen ook overdag. Bij minder indrukken, krijgt je brein ook meer rust. De vele negatieve invloeden die je voorgeschoteld krijgt, helpen zeker niet mee in het positief denken.

Tip 6

Vergelijk jezelf niet met een ander. Ja sommige mensen hebben het beter dan jij, dat klopt. Maar moet dat jou ervan weerhouden dat jij je doel(en) niet kunt bereiken? Omdat jij dat nooit zou kunnen hebben wat die ander al heeft? Ga lekker je eigen ding doen en laat je niet gek maken door een ander. Of kijk gewoon niet naar een ander.

Belangrijk is te beseffen dat je ook dankbaar mag zijn met wat je wel hebt. En het geen nut hebt om je te focussen op wat je niet hebt.

Tip 7

Zoek iemand met wie je kunt praten en sparren, als één van jullie in het negatieve vervalt. Zodat je samen kunt leren om uit die spiraal te komen en uiteindelijk te blijven. Help elkaar positief te denken, het positieve te zien van waar je nu nog in zit en je uit gaat klimmen. Omdat je verder wilt, verder wilt groeien naar dat positieve leven.

Tot slot

Positief denken hoeft niet moeilijk te zijn, als je maar weet waar het negatieve denken vandaan komt en hoe het ontstaat. En het belangrijkste is natuurlijk dat je weet dat er wat aan te doen is. Je bent niet de enige die hiermee worstelt en vele kunnen je intussen vertellen, inclusief ik, dat het leuke leven echt wel bestaat ook voor jou!

Dat je mag ontwaken en mag uitgroeien tot je volle potentieel!

Begin je weg naar een leven zonder zorgen of stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *