Controle leren loslaten?

5 tips om je direct te helpen!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Controle leren loslaten

Ben jij ook iemand die kostte wat het kost de controle wil houden? Controle leren loslaten? Met onder andere de 5 tips onderaan het artikel kun je je zelf al meer rust geven.

Wat is controle, controle houden en waarom willen we controle houden? Controle houden is datgene, misschien die persoon of die situatie naar jouw hand zetten en dit zo vast willen houden. Waarom we dit doen is omdat we rust willen ervaren van het in controle zijn van een situatie, door zeg maar grip te hebben.

Onze geest wil de controle houden en als dat niet gebeurd ontstaat er onrust.

Inhoudsopgave

De juiste controle nemen

In sommige gevallen is het goed om controle te houden, bij bijvoorbeeld een brand. Je wil graag als brandmeester de situatie onder controle houden, zodat het allemaal goed afloopt. Dat de brand geblust is en de mensen in veiligheid zijn gebracht. Of controle houden bij een belangrijk project op je werk, waarin meerdere personen en/of afdelingen betrokken zijn. Het dan super belangrijk dat alle partijen doen wat jij vraagt om het project tot en goed einde te brengen.

Of als je bijvoorbeeld een groot feest aan het organiseren bent, dan wil je graag dat het goed gaat en soepeltjes verloopt. Maar ben je een echte controlfreak, dan kun je niet meer genieten van het feest als er iets spontaan gebeurd of er iets misgaat en je in moet grijpen om het in jouw ogen te “redden.”

Van juiste controle heb je geen “last”, als de klus geklaard is dan kun je de controle weer loslaten en overgaan tot de orde van de dag.

Wat is ongewenste controle

Maar als we controle willen vasthouden op de dagelijkse dingen of situaties en waar we zelfs geen controle over (kunnen) hebben, dan wordt het een ander verhaal. Dan komen we vast te zitten in een cirkel van, controle houden of geen controle kunnen houden, maar wel willen houden. En zetten onszelf daar klem. Wat we ons niet beseffen is dat we ons ketenen, we ontnemen ons, onze eigen bewegingsvrijheid en gaan gespannen leven.

Vast zitten in ons denken

Een oorzaak van deze controle dwang kan te maken met onzekerheid, je bent bang om fouten te maken. Het kan ook heel goed te maken hebben met dat je controle dwang hebt op bepaalde situaties, omdat je op andere vlakken geen controle hebt. En probeert eigenlijk op deze manier niet te kijken naar wat je echt bezig houdt, op de vlakken waar je geen controle over hebt. Maar deze situatie is geen zaak die je heel lang vol kunt houden.

Omdat als we geen controle kunnen houden, proberen we dat toch uit alle macht vast te houden! Dit leid tot onrust, onrust leid tot spanningen, spanningen tot stress. Uiteindelijk lopen we dan vast in de stress, totdat dat we het niet meer vol kunnen houden en kunnen we eindigen in bijvoorbeeld een burn-out of depressie.

Alleen maar omdat we denken dat we door controle de boel op orde hebben. Maar niets is minder waar. En wees niet bang, het overkomt jou ook, ondanks het feit dat je denkt dat het jouw deur wel voorbij zal gaan, want jij hebt die controle wel.

Hoe kan ik de ongewenste controle loslaten?

Zoals beschreven in nooit rust in je hoofd, geldt ook hier dat we sinds jongs af aan, aangeleerd krijgen alleen maar ons hoofd te leren gebruiken. En dit is waar de sleutel ligt. En aangezien je dit artikel leest, ben je voornemens dit te willen veranderen, dat je meer uit je denken wil komen.

Want controle willen hebben zit in je hoofd, in je denken. We mogen dan ook meer uit ons hoofd vandaan komen en meer meegaan met de flow van het leven, want daar ligt de rust. Als we die flow kunnen inzien en hierin meegaan en dingen kunnen accepteren zoals ze zijn, dan kunnen we de controle leren loslaten en zullen we meer rust vinden.

Want als we bijvoorbeeld in durven te zien dat het bedrijf waar jij werkt dusdanig is verandert en jij toch die controle vast wil houden, want dit is hoe jij het wil. Dan kun je in gaan zien dat dit geen haalbare kaart is om te winnen. Het hele bedrijf is verandert en jij wil het zo houden zoals het was. Hierin kun je natuurlijk 2 dingen doen. Of je verandert van baan, om wellicht verderop weer hetzelfde mee te maken, omdat situaties altijd veranderen dus ook daar.

Of we gaan hier naar kijken en gaan de controle loslaten, omdat we in gaan zien dat een situatie/het leven continue verandert en zich niet laat leiden. Dit zijn de wetten van het leven en daar kun je niks aan veranderen, want het gebeurd gewoon. En om daar jaren lang tegen te gaan vechten, kun je voor jezelf afvragen of dat wel de manier is om voor jezelf door te gaan.

Vind je het misschien leuk om het artikel als video te zien of te beluisteren, zie dan deze video.

5 tips om hier meer rust in te vinden!

1. Maak een lijst

Controle is geworteld in angst en onzekerheid. Schrijf een lijst met waar jij bang voor bent, bijvoorbeeld als je de controle loslaat. Als je zichtbaar maakt waar jij bang of onzeker voor bent, dan wordt het voor jezelf duidelijker wat je bezig houdt en kun je hier stappen in ondernemen. Door die angsten en/of onzekerheden aan te pakken krijg je steeds meer rust. En hierdoor langzaam controle leren loslaten.

2. Neem de beslissing

Maak de beslissing! De beslissing om de controle los te laten en de controle op jou eigen leven terug te pakken. Op het moment dat we een oprechte beslissing maken, kunnen we de stappen naar herstel in gaan zetten. Je zou deze beslissing op papier kunnen zetten of als mooie tekst uit kunnen printen en ergens ophangen, daar waar je het elke dag ziet. Maar maak deze beslissing oprecht en gemeend, sta er 100% achter! Dit zonder bedoeling roepen heeft namelijk geen zin en zal niet werken.

3. Durf te kijken

Durf te gaan kijken naar waar je geen controle over hebt, waar jij je niet prettig bij voelt. Is dat misschien in je relatie of juist op je werk of bij een persoon of een bepaald gezelschap. Op het moment dat je hier mee aan de slag gaat, creëer je rust in die situatie(s) zodat je zelf meer in rust komt en de controle los kunt laten op datgene waar jij zo krampachtig controle op (wil) houd(t)(en.)

4. Neem hulp in de hand

Als je graag wil veranderen. maar je weet niet hoe, neem dan hulp in de hand. Het is voor sommige niet de meest makkelijk stap of vinden deze stap niet nodig, want ik red mezelf wel. Maar je hoeft het niet alleen te doen, ook ben je niet gek of dom of wat je ook denkt. We zijn zo veel bezig met ons hoofd, dat we afgeleerd hebben om naar onszelf te kijken. Onszelf te helpen om die Verbeterde Ik te worden. Er zijn vele mooie wegen met hulp te bewandelen, gun jezelf het leren naar jezelf te kijken en je rust te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens naar PSYCH-K®, wat een hele fijne methode is om je onderbewuste overtuigingen los te laten/te verwerken.

5. Heb vertrouwen

Heb vertrouwen in het leven, op het moment dat je controle los kunt gaan/durft te laten, zullen positieve dingen je toe vallen. Toeval bestaat niet in het leven, het valt je toe! Daar waar jij negatief blijft en vecht en worstelt met alles dat jou overkomt, zorgt alleen maar voor meer weerstand bij jezelf. Op het moment dat je stopt met vechten en meegaat met de flow, de beweging van het leven, valt er rust.

Tot slot!

Nu we de controle leren loslaten, zullen we steeds meer kunnen ontspannen en de leuke dingen van het leven gaan inzien. Stap wat meer naar buiten, wandel lekker door het bos, bel een vriend(in) op en ga er even tussenuit. Begin met aan jezelf te werken en aan jezelf te denken!

Een ander doet het niet voor jou, alleen jij kunt deze beslissing maken. Wanneer maak jij hem?

Begin je weg naar een leven zonder stress

Klik op de knop om naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei te gaan

Ga DIRECT naar de cursus toe!

Foto’s van pixabay.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *